Are you eligible?

To apply for services and supports through Streamlined Access, you must be:

  • dealing with a serious mental health concern, and/or addiction, and/or dual diagnosis (mental illness and developmental disability)
  • 16 years of age or older and
  • living in York Region or South Simcoe

Additionally, if you are applying for any of the housing supports programs you must be:

  • willing to accept some level of support from the housing provider

If your needs or situation are different than what is listed above, please contact us and we will connect you to the appropriate resource(s).

What can you expect?

When you call or apply online an access worker will:

  • establish eligibility for mental health, and/or addiction, and/or dual diagnosis services
  • provide you with information about supports and services available in York Region and South Simcoe
  • complete an assessment to identify your needs
  • respond to your urgent and critical needs by providing service on a short-term basis or by alerting the crisis service of immediate needs and related risks
  • link you to crisis supports, primary care services, and peer support

Admissibilité et comment faire une demande

Pour faire une demande de services et de soutiensAccès simplifié, vous :

  • avez un problème de santé mentale grave et/ou une dépendance, et/oudouble diagnostic [maladie mentale et déficience intellectuelle,
  • avez 16 ans ou plus,et
  • vivezdans la région de York ou South Simcoe

De plus, si vous faites une demande pour l’un des programmes de soutien au logement, vous devez :

  • être prêt à accepter un certain niveau de soutien de la part du fournisseur de logements

Si vos besoins ou votre situation est différente de ce qui est indiqué ci-dessus, veuillez nous contacter et nous vous mettrons en contact avec les ressources appropriées.

Demande de services

Pour faire une demande, composez le 289.340.0348 ou le numéro sans frais 1.844.660.6602, ou remplissez la demande en ligne en cliquant sur le bouton ci-dessous :

INFORMATIONS IMPORTANTES AVANT DE COMMENCER :
Le formulaire de demande en ligne peut prendre environ 30 minutes à compléter. Pour protéger votre vie privée, le formulaire de demande ne va pas enregistrer vos informations dans votre navigateur.   Il est recommandé de ne pas laisser la page d’application ou votre ordinateur sans surveillance pendant plus de 15 minutes, car vous perdrez toutes les informations que vous avez saisies. Il est également très important que vous remplissiez la demande soigneusement et avec précision afin que nous puissions vous jumeler aux services les plus appropriés. Des informations manquantes ou inexactes peuvent ralentir le processus d’évaluation.

Si vous utilisez Google Chrome pour ouvrir le l’écran contextuel de l’application, et vous l’avez déjà ouvert, veuillez-vous assurer de supprimer votre historique et votre cache, et activer les fenêtres contextuelles afin que vous puissiez accéder à l’application. Vous pouvez également utiliser Internet Explorer pour accéder à l’écran contextuel de l’application.   À défaut, veuillez-vous assurer que le programme antivirus ne bloque pas les pop-ups.

To apply call 289.340.0348 or toll free 1.844.660.6602
or fill out the online application by clicking on the button below

* I acknowledge that my personal information is required and will be collected in this application.

IMPORTANT INFORMATION BEFORE YOU BEGIN THE ONLINE APPLICATION:

The online application form may take approximately 30 minutes to complete. To protect your privacy, the application form does not save your information to your browser. It is recommended that you do not leave the application page or your computer unattended for more than 15 minutes because you will lose all of the information you have entered. It is also very important that you fill out the application carefully and accurately so that we can match you to the most appropriate services. Missing or inaccurate information may slow down the assessment process.

If you are using Google Chrome to open the application pop-up screen, and you have opened it before, please make sure to delete your history and cache, and enable pop-ups so that you can access the application. Alternatively, you may use Internet Explorer to access the application pop-up screen.  Failing this, please ensure that your firewall/anti-virus program is not blocking pop-ups.

Qu’est-ce qui se passe une fois que la demande est soumise?

Lorsque vous appelez ou faite une demande en ligne, un travailleur d’accès va :

  • établir l’admissibilité aux services de santé mentale et/ou de toxicomanie et/ou de double diagnostic
  • vous fournir des renseignements sur les soutiens et services disponibles dans la région de York et South Simcoe
  • compléter une évaluation pour identifier vos besoins
  • répondre à vos besoins urgents et critiques en fournissant des services à court terme ou en alertant le service de crise des besoins immédiats et des risques connexes
  • vous relier aux soutiens de crise, aux services de soins primaires et au soutien par les pairs

Frequently Asked Questions

How long will I have to wait to receive service(s)?

We are unable to provide exact wait times as they are based on programs and their availability. Once you are confirmed eligible you will be placed on a wait list for the services you have applied for.

Can I apply for multiple services?

Yes. Eligibility for services will be determined once you apply and your needs will be accessed once you are referred to other programs.

Is this a voluntary service?

Yes. Individuals must agree to the service.

Can I apply for service if I live outside of York Region/South Simcoe?

Yes. If you live outside of  the service Regions you may apply for services if you are planning on moving to the area within the next 3 months. However, you will not receive service until you are living within York Region or South Simcoe.

What type of housing am I applying for?

Housing is for individuals with a mental illness and/or addictions who need support to live independently. Units are shared accommodation, are found throughout York Region, and are staff supported. The intensity of support may vary depending on your needs.

Do you have immediate/emergency services?

If you need immediate mental health support, please call  1.855.310.COPE (2673) or your local emergency services. If you need immediate shelter please contact your local emergency shelter.

If you are already receiving services through Streamlined Access, you may be eligible for short-term support (30-60 days) depending on your circumstances. Eligibility is determined when your situation is accessed or when you are referred to this service.